Pravidla 3. ročníku participativního rozpočtu
Změň to! 2025
3. ročník participativního rozpočtování pro mládež od 12 do 25 let v Říčanech pod názvem Změň to!
Třetím ročníkem projektu Změň to! chce město Říčany dát opět prostor nápadům mladé generace, žákům a studentům, kteří v Říčanech bydlí, studují či tráví volný čas.
Kdo může podat návrh?
Navrhovatelem může být fyzická osoba ve věku 12 až 25 let se vztahem k Říčanům (např. bydlí zde, studuje, chodí tu na kroužky atd.). Od navrhovatele se očekává aktivní spolupráce s koordinátory. Každý navrhovatel může podat maximálně tři návrhy. Není možné podat nové návrhy při veřejné prezentaci.
Kdo může hlasovat?
Hlasovat mohou mladí lidé od 12 do 25 let. Trvalé bydliště v Říčanech není podmínkou. Rozhodující je vztah k městu.
Financování
Na vítězné projekty radnice vyčlenila celkem jeden milion korun. Ten si rozdělí ve dvou kategoriích celkem tři projekty: Jeden z kategorie velké projekty a dva projekty z kategorie malé, které se umístí na předních příčkách v hlasování.
- Velké projekty max. do 600 tis. korun (od 200 do 600 tis. korun)
- Malé projekty max. do 200 tis. korun (od 0 do 200 tis. korun)
Požadavky na návrhy:
- Investice musí být provedena na majetku města
- Financovány však mohou být i takzvané měkké projekty, které budou hradit akci ku prospěchu obyvatel města, pro veřejnost, ať už vzdělávací, kulturní, charitativní apod.
- Návrh projektu musí být veřejně prospěšný a veřejně dostupný (nesmí se týkat prostoru s omezeným přístupem pro veřejnost)
- Nevylučuje se s jinými projekty a aktivitami města, strategickým plánem atd.
- Na realizaci projektu není právní nárok a odpovědnost za realizaci má město
- Projekt nesmí propagovat produkty, služby a činnosti subjektů komerčního, nekomerčního, náboženského či politického charakteru…
- Návrh nesmí vést k osobnímu obohacení navrhovatele nebo jeho příbuzných či přátel
- Do rozpočtu projektu musí být vedle realizace zahrnuty také všechny související náklady, například za zpracování projektové dokumentace či následnou údržbu
- V případě podobnosti projektů (řešících stejnou lokalitu, záměr, akci) bude možné spojit je v jeden, to bude v kompetenci koordinátorky PB po dohodě obou navrhovatelů
- Není možné podat dvě varianty stejného projektu (“mini a maxi”), byť od dvou různých navrhovatelů
Forma podání návrhu:
- vyplnit online formulář na
Každý návrh musí obsahovat:
- Název s uvedením lokality zamýšlené realizace (adresa/GPS souřadnice).
- Odůvodnění návrhu (jaký bude přínos pro město, kolika občanů se bude týkat).
- Detailní popis se všemi podklady pro technickou analýzu a propagaci projektu (ilustrační foto, fotodokumentace stávajícího stavu, vizualizace, typy navrhovaných prvků apod.).
Způsob prezentace návrhů na veřejném setkání:
- Každý návrh musí být veřejně prezentován (v případě, že je autor návrhu mladší 15 let, doporučujeme přítomnost dospělého doprovodu – rodič nebo učitel). V nepřítomnosti je nutné za sebe zajistit zástup.
- Po představení návrhů budou přítomní diskutovat.
- V případě podobnosti projektů (řešících stejnou lokalitu) bude možné spojit je v jeden, to bude v kompetenci koordinátorky PB po dohodě obou navrhovatelů.
- Není možné podat dvě varianty stejného projektu (“mini a maxi”), byť od dvou různých navrhovatelů.
- Při veřejné prezentaci není možné podat nové návrhy.
Vyhodnocení návrhů:
- Návrhy projektů budou předány k technické analýze příslušným odborům radnice. Ty zhodnotí jejich realizovatelnost, majetkoprávní vztahy a očekávané náklady.
- Autoři projektů, které nepostoupí do samotného hlasování, budou informováni o důvodech tohoto rozhodnutí.
- Autory projektů, jejichž realizovatelnosti budou bránit pouhé detaily, kontaktují pracovníci radnice či koordinátorka PB a poradí, jak návrhy upravit, aby o nich mohla veřejnost hlasovat.
- Návrhy, které prošly posouzením proveditelnosti a byly prezentovány, postupují do kampaně a on-line hlasování.
Kampaň
Projekty, které město schválí jako realizovatelné, mohou zahájit svou propagační kampaň. Forma kampaně může být kontaktní, letáková, online na sociálních sítích města FB, IG. Kampaň musí být etická. Město kromě osobní propagace navrhovatelů zajišťuje články v Kurýru a plakáty na výstavních panelech, bannerech a sloupech VO.
Hlasování
Hlasování proběhne v lednu 2026 elektronicky na tomto webu. Hlasující čestně prohlásí a potvrdí před hlasováním (zaškrtnou políčko), že mají vztah k Říčanům. Poté zadají svůj mobilní telefon, kam jim přijde PIN, kterým vstoupí do hlasování. V hlasování budou k dispozici pouze plusové hlasy.
Výsledky
Výsledky hlasování budou zveřejněny na webu města po skončení hlasování. Veřejnost bude průběžně informována prostřednictvím Kurýru, žákovského zastupitelstva, webových stránek města a Facebooku města.
Realizace
Realizovány budou:
- První návrh v kategorii VELKÉ (1 x 600 tisíc)
- Dva první v kategorii MALÉ (2 x 200 tisíc)
Realizace vítězných projektů bude zahájena v roce 2026.